Penulis Fantasi Terkenal Robert Jordan Meninggal Dunia

Robert Jordan (1948-2007) R.I.P

Robert Jordan

Penulis novel fantasi terkenal Robert Jordan (nama sebenar James Oliver Rigney Jr.) meninggal Ahad lalu selepas berjuang menentang penyakit darah amyloidosis selama beberapa tahun.

Sesiapa yang minat genre novel fantasi tentu kenal akan Robert Jordan melalui siri novel fantasi popularnya Wheel of Time. Beliau juga ada menulis beberapa cerita untuk siri Conan The Barbarian.

Siri Wheel of Time sangat istimewa buat saya kerana buku pertama dalam siri tersebut The Eye of The World ialah antara novel fantasi pertama yang saya beli dan baca (Lone Wolf tidak boleh dikira sebagai novel). Ketika itu saya masih belajar di universiti. Tetapi gabungan faktor monetari (elaun biasiswa perlu dibelanjakan untuk makan) dan cerita yang tidak menarik perhatian saya, membuat saya berhenti membaca sekitar buku ketiga atau keempat.

Walaubagaimanapun takziah saya ucapkan pada keluarga beliau dan peminat beliau. Nasib baik beliau sempat outlinekan penamat siri Wheel of Time sebelum meninggal dunia. Jika tidak, saya hanya boleh katakan “You’re screwed!” kepada peminat WoT.

Tinggalkan Jawapan

