Antara Pedang dan Tulang Besi

Tajuk: Saga Horizon
Penulis: Muhammad Fadli al-Akiti (Fadz)
Penerbit: Alaf 21 Sdn. Bhd
Bil. Mukasurat : 490 halaman
Harga: RM 17.00
ISBN: 9789831243527
Laman Web Rasmi Muhammad Fadli al-Akiti
Laman Web Rasmi Alaf 21

Daripada gambar kulitnya kita tidak akan dapat menduga apa yang dihidangkan kepada kita pada babak kedua novel ini. Sangkaan saya ialah ini karya sai fai ala-ala Mad Max (saya hanya pernah tonton yang ketiga, Beyond Thunderdome) ataupun game Fallout. Tetapi hakikatnya Saga Horizon lebih hampir kepada Dune, Terminator dan Neuromancer daripada Mad Max. Berbeza dengan Jian sebelum ini, Fadli telah menghasilkan “raksasa” yang berlainan. Bak kata rakan saya yang tinggal di ghetto Los Angeles, “Yo! This is heavy s**t, man!”

Saga Horizon mengisahkan tentang Rouge, seorang askar upahan di sebuah dunia pasca apokaliptik sekitar kurun ke-30. Suatu peristiwa yang dipanggil Malapetaka Maha telah menyebabkan dunia dikuasai Jembalang Bertulang Besi yang ligat membunuh umat manusia. Rouge dan beberapa orang askar upahan yang lain telah ditugaskan untuk menjalankan suatu misi yang akhirnya akan membongkar rahsia penguasaan dan asal usul Jembalang Bertulang Besi.

Cerita Saga Horizon hanya benar-benar bermula di bahagian kedua iaitu [sedikit spoiler di hadapan] selepas Rouge dan rakan-rakannya berjaya dalam misi mereka. Bahagian kedua Saga Horizon memperkenalkan set watak yang baharu dan timeline yang berlainan. Bahagian ini menceritakan asal usul kejadian Malapetaka Maha dan Jembalang Bertulang Besi. Walaubagaimanapun, kita akan menemui Rouge kembali pada bahagian ketiga Saga Horizon [tamat spoiler].

Seperti yang saya terangkan pada bahagian permulaan, kewujudan bahagian kedua Saga Horizon benar-benar mengejutkan dan membuat saya mengaru kepala. Ton penceritaan (definisi yang agak ‘loose’ di sini) berubah 180 darjah, seoalah-olah sebuah cerita sai fai yang berlainan telah diselitkan. Tetapi ini bukan bermakna bahagian ini mencacatkan Saga Horizon. Sebaliknya ia bahagian integral dalam menjelaskan motivasi dan tindakan watak-watak lain dalam Saga Horizon.

Penekanan kepada falsafah membuat Saga Horizon sangat berlainan dan lebih “berat” daripada karya sai fai tempatan yang lain kerana menyentuh konsep evolusi dan kemanusian. Saya kagum dengan keupayaan Fadli mempersembahkan karya sai fai yang kompleks sebegini. Walaupun diselitkan babak aksi, saya lebih tertarik dengan aspek ini.

Apabila membaca Saga Horizon saya teringat kandungan sebuah temubual bersama penulis sai fai yang pernah saya dengar. Beliau menyatakan bahawa antara kelebihan karya dalam genre sai fai katanya ialah betapa sesuainya medium sai fai untuk menyajikan sebuah fiksyen yang membicarakan tentang falsafah dan isu yang sukar disajikan dalam fiksyen genre yang lain.

Saga Horizon telah membuktikan kenyataan tersebut. Walaupun ada satu atau dua konsep yang saya sendiri tidak setuju terdapat dalam Saga Horizon (saya tidak setuju dengan konsep-konsep yang sama dalam Battlestar Galactica), saya boleh kunyah dan telan kerana itulah semangat sai fai.

3 thoughts on “Antara Pedang dan Tulang Besi

  1. fadz berkata:

    ohhh, my goood…. im just speechless .. erm, dammit man, u shd write SF, not me, hoho!

  2. fadz berkata:

    btw, saya suka banget dengan Battlestar Gallactica!

  3. warisjagat berkata:

    Salam,
    Aye, Fadz… you’re too modest. Teruskan usaha untuk hasilkan karya sai fai yang terus berkualiti.

    Aku? Tulis sf? Hmm….

Tinggalkan Jawapan

